
Mitä tehdä, jos liikematkustaja sairastuu vakavasti Siperian perukoilla? Uskaltaako korvatulehduksessa lentää? Minkä tasoiseen sairaalaan työntekijäsi on kiikutettu Kiinassa? Uhkaako potilasta ns. spanish trap eli ylitehokas (ja kallis) yksityishoito, josta ei pääse karkuun?
(Kuva (c): EMA Finland. Pienellä potkurikoneella tehdään lyhyitä kotimaan ja lähialueiden potilaskuljetuksia.)
Esimerkiksi näihin kysymyksiin suomalaisen EMA Finland Oy:n asiantuntijat ovat tottuneet vastaamaan. EMA tarjoaa yrityksille sekä mm. lentoyhtiöille ja vakuutusyhtiöille konsultointi- ja potilassiirtopalveluita. Ja kun EMAn ammattilaiset lähtevät kiireellä noutamaan potilasta Suomeen, matkajärjestelyistä huolehtii SMT.
EMAn matkavaraukset tulevat käytännössä aina lyhyellä varoitusajalla. Kun matkustaja loukkaantuu tai sairastuu ulkomailla, EMAn sairaanhoidon ammattilaiset arvioivat, mistä ongelmasta on kyse, milloin potilas voi matkustaa ja millaisia erikoisjärjestelyitä matkustaminen mahdollisesti vaatii. Erikoisjärjestelyitä voivat olla vaikkapa paarit tai lisähappi lennolla, ja näihin tarvitaan SMT:n tiimiä apuun.
- Tiimin henkilökohtainen palvelu on meille hyvin tärkeää, painottaa koordinointipäällikkö Sara Purola. - Erikoisjärjestelyiden saatavuus eri lennoilla ja lentoyhtiöillä vaihtelee. Niinpä meidän matkavarauksemme voivat olla monimutkaisten palasten ja vaihtoehtoisten reittien yhdistelemistä. Monet potilaat ovat myös eksoottisissa kohteissa tai muuten hankalan taipaleen takana.
Sairastuminen ei tunne kellonaikaa. Ei siis ihme, että SMT:n suomalainen päivystyspalvelu on myös paljon käytössä EMAlaisilla. Tilanteet elävät, joten soittoja ja matkojen uudelleen järjestelyitä tulee myös viikonloppuisin ja iltaisin. Siinä missä EMA päivystää 24/7, myös SMT päivystää.
EMAlla ja SMT:llä on itse asiassa paljon yhteistä. - Meille on tärkeää suomalainen palvelu ja osaaminen. SMT tuntee tarpeemme, eikä meidän tarvitse alkaa selittää jokaista asiaa alusta alkaen, Sara kiittää. Sattumoisin nämä samat asiat - suomalaisuus, vankka ammattitaito ja kyky auttaa asiakkaita hankalissakin tilanteissa selvällä suomen kielellä vuorokauden ympäri - nousevat myös EMAn oman palvelun erottuvuustekijöiksi.
Minkälaisille yrityksille sitten EMAn palvelut sopivat? - Kaikille, joiden henkilökunta matkustaa, kiteyttää EMAn lääketieteellinen johtaja Tuomas Hiltunen. - Erityisessä riskiryhmässä ovat yritykset, jotka toimivat hankalissa olosuhteissa, esimerkiksi laivoilla, tai joiden työntekijät matkustavat usein eksoottisiin tai muihin kohteisiin, joissa terveydenhuollon palveluiden saatavuus tai koko infrastruktuuri on haastava. Myös pitkäaikaiset ulkomaan komennukset, joille lähtee koko perhe mukaan, vaativat erikoisjärjestelyjä.
Yritys voi sopia EMAn kanssa vaikkapa konsultaatiopalvelusta, jolloin terveydentilastaan tai saamansa hoidon tasosta epäileväinen matkustaja voi soittaa päivystyspuhelimeen ja saada neuvontaa tilastaan ja sen vaatimista toimenpiteistä selvällä suomen kielellä.
Ennalta ehkäisevässä konsultaatiossa taas voidaan käydä läpi yrityksen ja sen avainmatkustajien riskit: Millaisiin kohdemaihin matkustetaan? Mitkä niissä ovat yleisimmät terveysriskit ja sairaanhoidon taso? Mitä sairaalaa kannattaa käyttää? Tiesitkö, että esimerkiksi kiinalaisissa ja japanilaisissa sairaaloissa perushoidosta, kuten pesemisestä ja ruoasta, huolehtivat omaiset?
Entä eniten matkustava henkilökunta? Onko heillä kroonisia sairauksia? Matkustajalle voidaan luovuttaa mukaan vaikkapa esivarusteltu lääkelaukku, jossa on huomioitu kohdemaan yleisimmät terveysongelmat ja matkustajan oma terveydentila. Tarvittaessa matkustaja voi puhelinkonsultaation avulla sitten lääkitä itseään tutuilla ja turvallisilla lääkkeillä.
EMAn palvelu täydentää myös yrityksen vakuutuspalveluita. - Saatko vakuutusyhtiöstäsi korvauspäätöksen sairaanhoidosta tai kotiutuslennosta myös viikonlopun aikana, Tuomas herättelee. Kun aika on paitsi rahaa, myös terveyttä, nopea toiminta on kullanarvoista. Yrityssopimus takaa operaation nopean käynnistymisen mihin kellonaikaan ja viikonpäivään tahansa.
Kun esimerkiksi perusterve johtaja saakin sairaskohtauksen kaukana maailmalla, oli tilanneanalyysi tehtynä ja ambulanssilennon järjestelyt käynnissä jo vuorokauden sisällä. Nopea kuljetus hoitoon Suomeen takasi myös nopean töihinpaluun, mikä edelleen vähensi yrityksen riskejä.
Matkalla sattuu ja tapahtuu mutta onneksi apu voi olla puhelinsoiton päässä.
Kiinnostuitko kuulemaan lisää EMA Finlandin palveluista yrityksellesi? Ota yhteyttä [email protected] ja kysy lisää tai vieraile netissä http://www.ema.fi.
---
EMA on suomalainen, työntekijöidensä omistama yritys. Yritys on toiminut suomalaisten matkustajien turvana jo yli 25 vuoden ajan. Toiminta alkoi vuonna 1989 matkustajan lääkäripalvelulla ja lääketieteellisellä päivystyksellä, josta se laajeni ensihoitopalveluiden tuottamiseen sekä ensihoidon konsultointiin ja koulutukseen. Nykyisin EMAn palveluksessa on eri alojen lääkäreitä, hoitajia sekä muita alan ammattilaisia. Tämän lisäksi EMA on ollut aktiivinen mm. ensihoidon järjestelmän sekä lääkintähelikopteritoiminnan rakentamisessa Suomeen.