
Siinä missä ennen hotelliasiakkailta kysyttiin, tarvitsetko wifikoodeja, nyt kysymme, monelleko laitteelle niitä laitetaan, kuvailee Scandicin Antti Karjalainen hotellielämän digitalisoitumista SMT Digitalist Growth Business Forumissa.
Netti ja erilaiset sovellukset ja älylaitteet ovatkin hotellien arkea. Yhä enemmän palveluita varauksen tekemisestä ja uloskirjautumisesta alkaen siirtyy nettiin, kilpailijoista kuten Airbnb:stä puhumattakaan. Samoin hyvät ja huonot kokemukset leviävät sormen heilautuksen nopeudella somessa.
"Elämykset ovat yhä tärkeämpiä. Hotelli ei ole koskaan se varsinainen syy matkustaa, vaan ihmiset hakevat meiltä kokemuksia", kuvailee Antti. Hyvä ruoka ilahduttaa aina, ja unesta on tullut uusi megatrendi, jota varten hotellit viilaavat sänkyjä, tyynyjä ja patjoja viimeisen päälle. Elämyksiä myös jaetaan kuvien ja videoiden kautta kavereille.
Fiiliksen pitää olla kunnossa myös talon sisällä. Scandicilla onkin useita sisäisiä some-ryhmiä, joissa yhteishenkeä pääsee puhaltamaan liekkeihin. Käy sinäkin vakoilemassa ja kurkkaa vaikkapa @scandictiimi Instagramissa.
Mutta ei digitalisaatio silti kaikkea ole niellyt. "Meidän kokouksiin saa puhelinten päiväkodin. Silloin asiakkaamme voivat keskittyä juuri siihen ideariiheensä ilman piippaavia häiriötekijöitä", Antti lupaa.
Haluatko kuulla lisää hotellien digitalisaatiosta? Katso Antin koko video täällä: https://digitalisttv.telia.fi/smt-growth-business-forum/digitalisaatio-hotelleissa