
Tärkeimpiä teknisen investoinnin tuloksia vuonna 2019 ovat suosittelukone, uuden sukupolven mobiilipalvelu, benchmarking-raportointi ja halvemman hinnan uudelleenvarauspalvelut.
NEW YORK – American Express Global Business Travel (GBT), maailman suurin liikematkatoimisto, tarjoaa asiakkaidensa matkustajille, matkanvaraajille ja hallinnolle kurkistuksen vuoden 2019 uutuustuotteisiin ja palveluihin.
Nämä ovat GBT:n investointiohjelman tuoreimpia tuloksia. Ohjelma käynnistyi vuonna 2015, ja sen tarkoituksena on tuottaa parhaita mahdollisia matkustajakokemuksia sekä auttaa yritysten matkahallinnon ammattilaisia selviytymään heihin kohdistuvista, koko ajan kasvavista vaatimuksista.
David Thompson, GBT:n Chief Information Technology Officer, sanoo: “Moderni liikematkustaja haluaa päästä käsiksi koko tietosisältöön. Hän haluaa sen personoituna ja helposti saavutettavana joka kanavassa. Hän haluaa tietää, että joku pitää huolta hänestä, eikä hänen itsensä tarvitse vaivata päätään hankalilla prosesseilla ennen matkaa, sen aikana tai sen jälkeen. Onnellinen matkustaja on samalla tehokas ja tuottava työntekijä. Näihin tarpeisiin tekniset investointimme vastaavat.”
Alla on esitelty tarkemmin vuoden 2019 uutuuksia ja uudistettuja palveluita. Monet seuraavista tuotteista tulevat ensimmäistä kertaa myös suomalaisten liikematkustajien ja yritysten saataville.
Benchmarking: Peer Travel Insights
GBT:llä on yksi maailman laajimmista ja turvatuimmista liikematkatietokannoista. Sen laajaa matkustustietosisältöä yli kuuden vuoden ajalta hyödynnetään GBT:n raportointi- ja analysointityökaluissa. GBT ottaa käyttöön uuden, benchmarking-vertailuja varten suunnitellun palvelun nimeltä Peer Travel Insights (PTI). Se hyödyntää edistyksellisiä analyyseja ja vertailee yrityksen matkustusohjelman toimivuutta ja kilpailukykyä. Lyhyesti sanottuna se auttaa Travel Managereita ymmärtämään, tekevätkö he hyvää työtä. Se on myös ensimmäinen työkalu, joka tuottaa mitattavaa data matkustajien hyvinvoinnista.
- PTI tunnistaa automaattisesti asiakasyrityksen kaltaisia yrityksiä eri teollisuudenaloilta. Perinteisesti yritys on voinut vertailla itseään vain saman alan edustajien eli kilpailijoidensa matkustustietoihin. Monipuolisempia tuloksia saadaan, kun vertailuun käytetään tarkkaan valittuja yrityksiä.
- PTI näyttää yritykset paremmuusjärjestyksessä oman vertailuryhmänsä sisällä. Asiakas näkee luonnollisesti vain oman yrityksensä nimen.
- PTI:n sisältämä taulu matkustajien hyvinvoinnista arvioi liikematkustuksen vaikutuksia työntekijöihin ja vertailee tuloksia vastaavien yritysten tuloksiin. Taulu sisältää sekä positiivisia mittareita (esim. suorien lentojen hyödyntäminen ja bisnesluokan käyttäminen pitkillä lennoilla) että negatiivisia mittareita (esim. yöllä lähtevien lentojen osuus ja aika, jonka matkustajat joutuvat olemaan pois kotoa). PTI laskee arvosanan matkustajien hyvinvoinnille, ja yritys voi sen pohjalta ryhtyä toimenpiteisiin ja tehdä liikematkustuksestaan helpompaa ja houkuttelevampaa.
Benchmarking-palvelun käyttöönotto täydentää GBT:n laajaa raportointi- ja analyysipalveluiden valikoimaa. Ennestään siihen kuuluu mm. palkittu visuaalinen analyysityökalu Premier Insights. PTI on kaikkien GBT:n asiakkaiden saatavilla.
Travel Recommendation Engine
GBT hyödyntää keinoälyä (artificial intelligence; AI) tietokannoissaan ja analytiikassaan ennustaakseen matkustajien käyttäytymistä. Suosittelupalvelu toimii online-itsevarauspalvelun yhteydessä. Se analysoi matkustajan aiempaa käyttäytymistä, muiden samankaltaisten matkustajien rutiineja ja yrityksen matkustusohjetta ennustaakseen, mihin matkustaja on lähdössä seuraavaksi. GBT kehittää palvelua myös uusien alustojen, kuten Sirin tai Cortanan, käyttöön tukeakseen matka-asiantuntijoiden työtä.
GBT:n omistama itsevaraustyökalu KDS Neo ™ tarjoaa varausalustan, joka yhdistää perinteisen matkavaraamisen moderneihin ratkaisuihin ja hyödyntää älykästä hakukonetta, joka ajattelee kuin ihminen. Älykkään haun ja varauspalvelun ansiosta Neo ehdottaa matkustajalle täydellistä aikataulua sekunneissa. Tulokseen sisältyvät lento- tai junayhteys kohteeseen, majoitus sekä maakuljetukset. Interaktiivinen käyttöliittymä toimii sekä tietokoneella että mobiililaitteilla.
Neo huomioi yrityksen matkustusohjeen, mahdollistaa mm. matkan ennakkohyväksynnän ja näyttää matkan kokonaiskustannukset. Näin palvelu auttaa Travel Managereita seuraamaan matkustusrakennetta ja kuluja sekä pitämään huolta matkustajista. Erilaiset hakumahdollisuudet palvelevat kaikenlaisia käyttäjiä joka laitteella. Suosittelupalvelu on nyt saatavilla asiakkaille Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa, ja se tulee Pohjois-Amerikan markkinoille toukokuussa.
Vaikka Neo antaa valmiita matkaehdotuksia kotiovelta kohteeseen, monet varaavat mielellään ensin lennon ja valitsevat hotellinsa vasta myöhemmin. Näille matkustajille GBT on kehittänyt Trip Recommender -palvelun. Se tunnistaa matkustajan, jolle on varattu pelkkä lento ilman majoitusta, ja lähettää tälle valmiin hotelliehdotuksen sähköpostilla. Suosittelukoneen tekemä ehdotus ottaa huomioon asiakasyrityksen matkustusohjeen, matkustajan aiemmat varaukset ja vastaavat varaamismallit.
Matkapalvelut taskussa
GBT:n asiakkaat hyötyvät tänä vuonna uusista ominaisuuksista Amex GBT Mobile -sovelluksessa. Tällä hetkellä sovelluksesta on mahdollista tehdä online-varauksia Neo-palvelulla, mutta lähiaikoina varaaminen tulee mahdolliseksi myös muiden online-palveluiden käyttäjille. Sovelluksen kautta matkustajat voivat myös viesteillä matka-asiantuntijoidensa kanssa reaaliajassa, soittaa omaan palvelutiimiinsä yhdellä klikkauksella tai kirjautua sisään sormenjäljellään (mikäli puhelin tukee sitä).
Neo-käyttäjät voivat varata sovelluksesta hotelleja, lentoja, junia ja maakuljetuksia. Kaikille asiakkaille kuuluva Trip Recommender -palvelu antaa henkilökohtaisia varausehdotuksia, jotka perustuvat käyttäjän suosikkeihin ja aiempiin matkoihin. Niitä on helppo tarkastella ja varata yhdellä klikkauksella.
Mobiilisovelluksesta voi saada apua myös poikkeustilanteissa. Proactive Traveler Care (PTC) -palvelu lähettää sovellukseen push-viestejä, jotka antavat häiriötilanteissa lisätietoa ja ohjeita matkustajille. Hätätilanteissa Expert Care -palvelun käyttäjät voivat kommunikoida yrityksensä matkahallinnon kanssa kaksisuuntaisilla tekstiviesteillä, lähettää sijaintikoordinaattinsa ja soittaa poikkeustilannepalvelun numeroon.
Mobiilisovellukseen tulee lisää uusia toiminnallisuuksia vuoden 2019 aikana. Näitä ovat esimerkiksi käyttäjien hotellisuositukset, mahdollisuus asiakasyrityksen omiin viesteihin ja laskuri lennonlähtöaikaan.
Re-shop Solutions
Palveluntuottajien dynaamisen hinnoittelun vuoksi matkustajat ja Travel Managerit eivät voi olla varmoja, saavatko he hotellit ja lennot varattua parhailla mahdollisilla hinnoilla vai laskeeko hinta myöhemmin. Näin saavutettuja säästöjä voi olla vaikea osoittaa. GBT tarjoaa tähän avuksi uuden hotel re-shopping-palvelunsa, joka täydentää jo olemassa olevaa lentohintojen re-shopping-palvelua.
GBT:n Hotel Re-shop Expert (HRE) -palvelu tunnistaa automaattisesti, jos samoilla ehdoilla on myöhemmin halvempi hotellihuone saatavilla. Palvelu osaa verrata jo varattua huonetyyppiä tarjolla oleviin hintoihin ja varmistaa, että uudessa huoneessa on samanlainen sänky ja sama huonetyyppi kuin alkuperäisessä.
HRE toimii niillä palveluntuottajilla, jotka sisältyvät GBT:n Global Trip Recordiin. Se huomioi myös matkustajan preferenssit ja aiemmat valinnat. HRE on tällä hetkellä saatavilla asiakkaille Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Isossa-Britanniassa, ja se laajenee muihin tärkeimpiin GBT-maihin loppuvuodesta 2019.
GBT:n Air Re-shop Expert (ARE) jatkaa asiakkaiden säästöjen maksimoimista automaattisella lentohintakehityksen seurannalla ja uudelleenvaraamisella. Parannettu palvelu on tällä hetkellä käytössä Yhdysvalloissa ja laajenee muille alueille vuoden 2019 aikana.
Evan Konwiser, GBT:n Vice President of Product Strategy and Marketing, toteaa: “Liikematkatoimistojen tulee tällä hetkellä kehittää teknologisia ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaita hallinnoimaan omaa matkustuskokonaisuuttaan. Osa liikematkatoimistoista voi kehittää omia työkalujaan, toiset hyödyntävät kolmansien osapuolten ratkaisuja. Kummin vain, asiakaskokemuksen tulee muodostaa yhtenäinen kokonaisuus tai arvolupaus jää vajaaksi.”
Core Technology Platform
GBT tarjoaa matkustajille ja Travel Managereille yhden ainoan kontaktipinnan kaikkiin asiakkaan matkustusohjelman elementteihin. GBT:n omistama Core Technology Platform toimii kaiken tarvittavan tiedon taustalla.
GBT on keskittynyt kehittämään palveluita, jotka auttavat asiakasyrityksiä kasvattamaan liiketoimintaansa ja pitämään huolta matkustajistaan yhdenmukaisella ja turvallisella tavalla. Core Technology Platform (CTP) auttaa optimoimaan asiakkaiden matkustusdataa, tiedottamaan innovatiivisista tuotteista ja parantamaan huolenpitoa matkustajista. Alusta perustuu seuraaville kolmelle avainkomponentille:
- Global Trip Record (GTR): Täältä löytyy kaikki ajantasainen tieto siitä, missä matkustajamme ovat olleet ja mihin he ovat menossa seuraavaksi varauskanavasta riippumatta.
- Connect Profile (CP): Matkustaja hallinnoi itse omaa matkustajaprofiiliaan. Profiilin perusteella tunnistamme matkustajan, yhdistämme hänet oikeaan yritykseen ja tiedämme hänen mieltymyksensä esim. istumapaikan tai erikoisruokavalion suhteen.
- Supply Management Platform (SMP): Alusta tarjoaa uuden ja laajemman valikoiman palveluntuottajia sekä mahdollistaa näiden tarjooman nopeammin ja yhdenmukaisemmin eri kanavissa. Tämän ansiosta GBT voi hyödyntää ja tarjota edelleen matkustajille monipuolista tarjontaa eri varaus- ja jakelukanavista ja niiden ulkopuolelta, online-tarjoajilta ja yksittäisiltä toimijoilta.
Kaikki yllä luetellut komponentit linkittyvät GBT:n laajaan tietokantaan:
- Big data & analytics platform (data lake): Kaiken matkatiedon tietovarasto, jota hyödynnetään GBT:n raportoinnissa ja analysoinnissa.
David Thompson lisää: “Oman Core Technology Platform -alustan ansiosta me ja asiakkaamme voimme yhdessä säädellä kohtaloitamme. Sitä mukaa, kun uusia teknologisia ratkaisuja syntyy ja opimme paremmin hyödyntämään tekoälyä, biometrisia ratkaisuja ja lohkoketjuteknologiaa, meillä on jo valmiina tietovarasto, jota uudet ratkaisut voivat käyttää.”
American Express Global Business Travel Mobile -sovellus on kaikkien GBT-asiakkaiden ja matkustajien saatavilla sekä App Storessa että Google Play -kaupassa. Lisätietoa sen ominaisuuksista löytyy täältä: https://www.amexglobalbusinesstravel.com/the-atlas/app-for-business-travelers/.
Lisätietoja medialle:
Jos haluat lisää tietoa GBT:n teknologisista investoinneista tai puhua GBT:n kontaktin kanssa, voit olla meihin yhteydessä:
Ari Ilonen, p. 050 428 1012
Johtaja, liikematkustus ja asiakaskokemus. American Express Global Business Travel
Tuulia Taipale, p. 0400 507 087
Viestintäpäällikkö. American Express Global Business Travel
Meistä:
American Express Global Business Travel (GBT) on maailman johtava liikematkatoimisto. Se auttaa yrityksiä ja niiden työntekijöitä menestymään varmistamalla, että matkustajat ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Liikematkatoimistona olemme maailmantalouden ytimessä; toiminnan pyörimisen varmistavat 16 000 matkustuksen ammattilaista yli 140 maassa. Kaiken kokoiset yritykset ympäri maailman hyödyntävät GBT:n palveluita liikematkustuksessa, tapahtumissa ja kokouksissa sekä matkahallinnon konsultoinnissa.
Lisätietoja: