
Nousevina trendeinä alalla näkyvät teknologian kasvava rooli ja ei-perinteisten majoitusvaihtoehtojen lisääntyminen.
Lontoo, Iso-Britannia – 18.7.2019: American Express Global Business Travelin (GBT) julkaisema Hotel Monitor 2020 -raportti ennustaa, että hotellihuoneiden hinnat nousevat vain lievästi tärkeimmissä liikematkakohteissa ensi vuoden aikana. Hotellitarjonnan kasvu ja maailmantalouden jännitteet hidastavat hintojen nousua useissa eri kaupungeissa.
Joakim Johansson, Vice President, Global Business Consulting, GBT:stä arvioi: “Huolimatta maailmantalouden haasteista liike- ja vapaa-ajan matkustajien määrä jatkaa kasvuaan. Vaikka majoittujia riittää, hotellihuoneiden hinnat eivät kohoa taivaisiin, sillä kasvava tarjonta auttaa vastaamaan kysyntään useimmissa kohteissa.”
Hintakehitys alueittain
Eurooppa: Hotel Monitor 2020 ennustaa lievää huonehintojen nousua Euroopan tärkeimmissä liikematkakohteissa. Brexitin aiheuttama epävarmuus ja alueen taloudellinen tilanne verottavat kysyntää. Toisaalta Euroopassa rakennetaan tällä hetkellä enemmän hotelleja kuin koskaan. Saksa on hotellirakentamisen ykkösmaa, jossa on 379 käynnissä olevaa projektia. Isossa-Britanniassa työn alla on 281 hotellia, jotka tuottavat pelkästään Lontooseen 10 000 uutta huonepaikkaa vuosien 2019 ja 2020 aikana.
Pohjois-Amerikka: Yhdysvalloissa tasainen kysyntä ja uusien hotellien rakentaminen luovat kilpailua ja rajoittavat korotuspaineita. Kanadassa hintojen nousu on todennäköisempää, sillä siellä talous kasvaa hotellikapasiteettia voimakkaammin. Suurinta nousua hintoihin odotetaan Chicagossa (5 %), San Franciscossa (4 %) ja Torontossa (4 %). New Yorkissa taas hotellihintojen arvioidaan laskevan ilahduttavat kolme prosenttia, kun kaupunkiin valmistuu lähikuukausina 29 000 uutta hotellihuonetta.
Keski- ja Etelä-Amerikka: Poliittiset ja taloudelliset epävarmuudet vähentävät liikematkustusta Keski- ja Etelä-Amerikassa. Tästä huolimatta hotellien huonehinnoissa odotetaan kasvua, sillä kysyntä ylittää pienenevän tarjonnan. Uusien hotellien rakentaminen alueella laskee noin 25 % vuodessa.
Afrikka ja Lähi-itä: Hotellien rakennusbuumi Lähi-idässä, erityisesti Arabiemiraateissa tuo tarjontaa ja laskee hintoja. Ennusteessa on jopa 10 % hinnanpudotus Dohassa ja 8 % Riadissa. Vuoden 2020 maailmannäyttelyn isännälle Dubaille odotetaan kysynnän kasvua. Tästä huolimatta sen hintataso pysynee nykyisellään.
Aasia ja Oseania: Majoitusala kasvaa nopeasti alueella, ja lisäkapasiteettia syntyy tärkeimpiin kaupunkeihin tuhansien huoneiden verran vuosittain. Silti taloudellinen kasvu pitää myös kysynnän ja hinnat korkealla. Esimerkiksi Bangaloressa ennustetaan hotellihuoneiden hintojen nousevan 5 % ja Tokiossa 4 %. Jos kansainvälisten liikematkustajien määrä vähenisikin taloudellisista syistä, kotimaiset matkustajat täyttävät hotellit.
Teknologian kehittyminen ja uudentyyppinen majoitustarjonta muuttavat alaa maailmanlaajuisesti
Hintakehityksen lisäksi Hotel Monitor 2020 tutkii majoitusalaan vaikuttavia trendejä. Teknologia on näistä tärkein: digitaaliset innovaatiot kehittävät palveluita ja luovat uusia mahdollisuuksia säästämiselle ja matkustajakokemuksen parantamiselle. Raportista käyvät ilmi tärkeimmät alueet, joissa teknologia vaikuttaa yritysten majoittumiseen, ja tavat, joilla yritykset vastaavat kehitykseen.
Toinen maailmanlaajuinen trendi on hotelliketjujen pyrkimys investoida uusiin palveluihin ja ratkaisuihin modernien liikematkustajien houkuttelemiseksi. Hotelliketjut voivat tarjota esimerkiksi yhteisöllisiä, epämuodollisempia työskentelytiloja vastakohtana perinteisemmille ratkaisuille.
Joakim Johansson huomauttaa: ”Jo vuosien ajan GBT on seurannut liikematkustajan tarpeiden ja toiveiden kehittymistä. Moderni liikematkustaja haluaa epämuodollisen, joustavan ja digitaalisesti monipuolisen ympäristön työskentelyyn ja rentoutumiseen. Sekä suuret hotelliketjut että paikalliset toimijat vastaavat tähän tarpeeseen tarjoamalla uusia hotelliratkaisuja tai huoneistopalveluita. Travel Managerien kannattaa varautua huomioimaan nämä yrityksiensä matkustusohjeissa.”
Ennusteet kaupungeittain, esimerkkejä suomalaisten suosimista liikematkakaupungeista vuodelle 2020 |
|
Helsinki |
+2 % |
Amsterdam |
+1 % |
Lontoo |
+1 % |
Bryssel |
+3 % |
Tukholma |
+1 % |
Kööpenhamina |
+1 % |
|
|
New York |
-3 % |
Chicago |
+5 % |
Sao Paulo |
+5 % |
Santiago |
+4 % |
|
|
Dubai |
0 % |
Johannesburg |
+4 % |
Shanghai |
+2 % |
Singapore |
+2 % |
Tokio |
+4 % |
Lähde: GBT
Huom. Kaikki ennusteet ovat paikallisessa valuutassa. |
---
Hotel Monitor on liikematkatoimisto American Express Global Business Travelin vuotuinen analyysi hotellihuoneiden hintojen ja trendien kehityksestä.
Jos olet kiinnostunut tietämään lisää hotellihuoneiden hintoihin vaikuttavista tekijöistä maa- tai aluekohtaisesti, lataa Hotel Monitor 2020 -raportti täältä: https://www.amexglobalbusinesstravel.com/uk/the-atlas/hotel-monitor-2020/
Hotel Monitor 2020 on tuorein säännöllisten Monitor-julkaisujen sarjassa. Se kuuluu GBT:n Global Business Consulting -tiimin julkaisusarjaan, joka on tarkoitettu tukemaan yrityksiä näiden matkustuskilpailutuksissa ja matkustusohjelman optimoinnissa. Jos haluat tarkastella hotellihintojen kehitystä 150 liikematkustuskohteessa, mukaan lukien Helsinki, lataa 2020 Cities Forecast täältä: https://www.amexglobalbusinesstravel.com/uk/the-atlas/the-hotel-monitor-2020-cities-forecast-from-american-express-global-business-travel
Matkustuspalveluiden ostajille ja Travel Managereille GBT:n Global Business Consulting -tiimi on laatinut white paper -esitteen, joka auttaa heitä ymmärtämään, miten data voi kehittää yrityksen matkustusohjelmaa ja tukea strategista matkahallintoa. Lataa white paper Putting data to work for your travel program – a buyer’s guide täältä: www.amexglobalbusinesstravel.com/uk/the-atlas/putting-data-to-work-for-your-lodging-program
----
Lisätietoa medialle:
Tuulia Taipale, viestintäpäällikkö, p. 0400 507 087, tuulia.taipale@amexgbt.com
Ari Ilonen, johtaja, liikematkustus ja asiakaskokemus, p. 050 428 1012, ari.ilonen@amexgbt.com
American Express Global Business Travel (GBT) on maailman johtava liikematkatoimisto. Se auttaa yrityksiä ja niiden työntekijöitä menestymään varmistamalla, että matkustajat ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Maailmanlaajuisen toiminnan pyörimisen varmistavat 16 000 matkustuksen ammattilaista yli 140 maassa. Kaiken kokoiset yritykset ympäri maailman hyödyntävät GBT:n palveluita liikematkustuksessa, tapahtumissa ja kokouksissa sekä matkahallinnon konsultoinnissa.
Lisätietoja: www.amexglobalbusinesstravel.com
www.twitter.com/amexgbt
www.linkedin.com/company/american-express-global-business-travel/