
Kiskot vievät storaensolaisia ympäri Suomea. Paljon matkustava yritys on löytänyt junamatkustuksen edut yhteistyössä VR:n ja SMT:n kanssa. Poimi täältä parhaat vinkit myös omalle yrityksellesi.
Kuvassa ovat junamatkustuksen asiantuntijat vasemmalta oikealle: Marika Asunta VR, Paula Kivilompolo Stora Enso, Minna Möttönen SMT sekä Minna Korhonen VR.
Junamatkustus on huomioitu jo Stora Enson matkustusohjeistuksessa. - Juna on ympäristöystävällinen ja turvallinen matkustusvaihtoehto, joka mahdollistaa työskentelyn myös matkan aikana, sanoo Travel Manager Paula Kivilompolo. - Se on myös kustannustehokas vaihtoehto.
Poimi tästä Paulan, Minnan ja Marikan vinkit yritykselle, joka haluaisi tehostaa junamatkustustaan:
- Analysoi matkustuksesi ja sen kokonaiskustannukset. Selvitä, millä reiteillä juna on järkevin vaihtoehto.
- Viesti junamatkustuksen mahdollisuuksista työajan hyödyntämiseen liittyen tehokkaasti ja aktiivisesti.
- Matkustusohjeistusta kannattaa myös junien osalta aika ajoin päivittää ja tiedottaa matkustajia muutoksista.
- Hyödynnä keskitetyn varaamisen edut. Myös junavaraukset kannattaa tehdä matkatoimistosta.
- Tarjoa matkavaraajille riittävästi tietoa ja tukea. Myös matkatoimisto auttaa tässä.
- Tee aktiivista yhteistyötä VR:n kanssa. Paikalliset vaikutusmahdollisuudet voivat olla yllättävän suuret.
- Selvitä ja hyödynnä yritysasiakkaiden edut. VR tarjoaa mm. räätälöityjä tuotteita, analyyseja ja viestintää sekä kuuntelee asiakaspalautteita ja -toiveita.
Junassa aika on omaa
Hyvät työskentelymahdollisuudet houkuttelevat liikematkustajia junaan. Myös VR on tunnistanut tämän, sillä se aikoo lisätä työrauhaa ja uudistaa työskentelyhyttejä.
- Jo nyt Ekstra-luokan lipulla voi hyödyntää myös DuettoPlus -vaunujen yläkertaa, jossa on hyvät työskentelymahdollisuudet. Isompi työporukka voi varata sen kokonaan itselleen ja aloittaa kokoustamisen jo junassa, Marika Asunta VR:ltä vinkkaa. - Lisäksi junissa on tarjolla erikokoisia työskentelyhyttejä, joista paikan voi varata ilman lisämaksua.
Miten matkatoimisto tukee asiakasta junamatkustuksessa?
- Junamatkat ovat varattavissa matkatoimiston kautta samalla lailla kuin muistakin VR:n myyntikanavista, Stora Enson asiakkuudesta vastaava Minna Möttönen SMT:stä muistuttaa. - Noudatamme aina sovitusti yrityksen matkustusohjeistusta, ja junamatkojen kustannukset kulkevat saman keskitetyn laskutusprosessin kautta.
Samalla varmistetaan, että matkustaja tunnistetaan oikeaan yritykseen ja sopimusalennus sekä muut edut huomioituvat automaattisesti. Näin matkustavat pääsevät hyötymään yrityseduista, ja yritys taas pystyy seuraamaan junamatkustuksensa määriä ja varauskäytäntöjä.
Yhteistyössä SMT:n ja VR:n kanssa Paula seuraa säännöllisesti Stora Enson junamatkustuksen kehitystä. Hän tarkkailee kokonaisostojen lisäksi esimerkiksi reittiparien kasvua ja ostokanavia sekä muutoksia varaus- ja matkustustrendeissä.
Miltä sitten junamatkustamisen tulevaisuus näyttää?
- VR haluaa olla matkaketjujen edelläkävijä. Ovelta ovelle -palvelut ovat matkustamisen tulevaisuutta, ja tähän mekin panostamme, painottaa Minna Korhonen VR:ltä. – Tavoitteemme on tehdä yhteistyötä monien eri kumppanien kanssa ja tarjota matkustajille mahdollisimman helppo tapa ostaa kaikki palvelut kerralla. Tässä myös matkatoimistot säilyvät tärkeänä kumppaninamme.
Sekä Paula että VR odottavat paljon myös pohjoisen liikenteeltä. Jos esimerkiksi Helsinki-Oulu-välillä voitaisiin ajaa maksiminopeutta, olisi matka-aika vain noin 3,5 tuntia. Se herättää jo liikematkustajienkin mielenkiinnon.