
Katso täältä matkustajien ja matkanvaraajien usein kysymät kysymykset sekä SMT:n asiantuntijoiden vastaukset niihin. Kiitos kaikille ideariihessä mukana olleille.
Q: Mitä tietoja minun kannattaa täyttää matkustajaprofiiliini?
A: Matkustajaprofiili on koko asiakassuhteemme ydin. Sen kautta kaikki SMT:n matka-asiantuntijat sekä online-palvelumme tiedämme, missä firmassa työskentelet, mistä sinut tavoittaa ja miten tykkäät matkustaa.
Pidä aina ajan tasalla yhteystietosi, luottokorttinumerosi ja passitietosi. Yhteystietojasi tarvitsemme paitsi matkavahvistuksen ja -lipun toimittamista varten, myös tavoittaaksemme sinut, jos matkaasi tulee mutkia, kuten aikataulumuutoksia tai muita ylläreitä. Vaikka luottokortilla et maksaisikaan, enemmistö hotelleista vaatii sen numeron takuuksi varauksesta. Korttinumero siis pitää olla, vaikka sitä ei veloitettaisikaan - paitsi jos teet no-show'n eli et ilmaannu hotelliin mutta et myöskään peru sitä. (Pidäthän siis meidät ajan tasalla, jos matkasuunnitelmasi muuttuvat, niin säästyt yllättäviltä hotellikustannuksilta.)
Pakollisten tietojen lisäksi voit tallentaa matkustajaprofiiliisi esim. toiveesi hotellihuoneen suhteen, istumapaikan tai erikoisruokavalion lennolla, sekä kanta-asiakaskorttiesi numerot.
Q: Miksi lentohinnat muuttuivat minulle kerrotuista?
A: Käytämme maailmanlaajuista varausjärjestelmää, johon lentoyhtiöt avaavat vapaat paikat myyntiin. Lentoyhtiöiden hinnoittelu on monimutkainen prosessi, joka perustuu mm. kysynnän ja tarjonnan lakiin sekä erilaisiin hintatyyppeihin. Kesken varausprosessinkin lennolta saattaa vapautua paikkoja esim. isolta ryhmältä, jotka voidaan myydä halvalla. Jos taas kysyntä kasvaa ja vapaat paikat hupenevat, hinnat nousevat.
Halvimmat hinnat ovat tyypillisesti sellaisia, joihin ei sisälly ruumaan menevää matkatavaraa eikä lipun muutos- tai peruutusoikeutta. Lentoyhtiö määrittelee tietyn määrän halvimpia paikkoja koneeseen. Sen jälkeen paikkasi on samassa koneessa mutta kalliimpaan hintaan. Niin kauan kuin lentolippuasi ei ole kirjoitettu, lentoyhtiö voi muuttaa sen hintaa tai lipunkirjoituspäivää. Siksi vasta kirjoitettu lentolippu on vahvistunut hinta.
Q: Matkatoimisto kysyy minulta syykoodia. Miksi ihmeessä?
A: Matkan syy ja muut mahdolliset viitteet kuten henkilöstönumero, kustannuspaikka tai projektinumero ovat kaikki asiakkaidemme, siis sinun yrityksesi määrittelemiä. Yritykset seuraavat niiden avulla esimerkiksi ulkoisten ja sisäisten palaverien määrää, tai pyrkivät kohdistamaan matkan kustannukset oikein. Selvitäthän ennen varaamista matkustusohjeestanne tai vaikkapa intranetistänne, käyttääkö sinun yrityksesi viitteitä matkavarauksissa, ja ilmoitat ne meille varaushetkellä. Ilman pakollista viitettä emme saa varaustasi menemään läpi ja voit suotta menettää hyvän hinnan.
Q: Mitä matkustusdokumentteja eri maihin vaaditaan?
A: Kumppanimme Visumservice ylläpitää loistavaa listaa maakohtaisista vaatimuksista, muistakin kuin viisumeista. Löydät sen kirjautumalla sisään smt.fi -matkustusportaaliin ja klikkaamalla Hyvä tietää - Viisumitiedot.
Joihinkin maihin (mm. Yhdysvallat, Iso-Britannia, Kanada) pitää jo lentovarauksella ilmoittaa tietyt perustiedot matkustajasta, mm. passinumero. Kätevintä on tallentaa nämä tiedot matkustajaprofiiliisi smt.fi -matkustusportaalissa. Näin ne tulevat valmiiksi mukaan varauksellesi. Mutta muistathan reissata sillä passilla, minkä tiedot olet ennakkoon ilmoittanut.
Muista myös, että matkustajan on itse täytettävä sähköinen maahantulolomake mm. Yhdysvaltoihin ja Kanadaan matkustettaessa. Olethan tarkkana huijaussivustojen varalta - aitoihin lomakkeisiin linkit löydät Hyvä tietää -sivustoltamme.
Autamme sinua mielellämme kaikissa matkustusmysteereissäsi. Hyvää ja turvallista matkaa!