
Olen törmännyt peileihin useasti viime viikon aikana. Luin Pekka Mattilan erittäin mielenkiintoisen kirjan Peilejä johtamiseen ja heti perään Mikael Pentikäinen kehotti Luottamusfoorumissa ottamaan peilin käteen, jos kohtaa luottamusongelman. Avoin viestintä, myös itsensä kanssa, on edellytys luottamuksen syntymiselle ja säilymiselle. Entä jos johtaja tai yritys menettää luottamuksen, voiko sen saada takaisin? Uskon, että kyllä voi, mutta siihen tarvitaan tekoja ja näyttöjä arjessa, vuoropuhelua, yhteistyötä ja joustavuutta.
Viime aikoina peilin kanssa on tullut keskusteltua aika paljon. Me SMT:ssä rakensimme valtavan nopeasti ja menestyksekkäästi uuden kulttuurin neljä vuotta sitten, kun kahdesta verisestä kilpailijasta tuli SMT. Uusi kulttuuri rakentui luottamuksesta tulevaan. Sen ympärille rakentui heimo, joka tiesi tavoitteensa ja uskoi tekemiseensä. Oletin, että tehty työ kantaa helposti yli seuraavienkin isojen muutosten, sillä olimme onnistuneet rakentamaan vahvan luottamuksen ilmapiirin. Nyt katson peiliin. Johtajan ja yrityksen luottamus punnitaan arjen tekojen perusteella jokaisessa kohtaamisessa niin henkilöstön kuin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Sanonta, että luottamus on ansaittava joka päivä, on niin totta.
Me SMT:ssä olemme uuden edessä, olemme osa globaalia suuryritystä, johon rakentamamme pienyrityskulttuuri vähitellen sulautuu. Miten on luottamuksen laita tässä tilanteessa? Luotetaanko minuun edelleen johtajana? Hetkittäin tuntuu, että kyllä - mutta rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, että vähintään yhtä usein käyn keskusteluja, joissa aistin luottamuspääomani vähentyneen. Vanhoilla meriiteillä ei siis ratsasteta, vaan jatkuva kehittyminen ja uudistuminen on välttämätöntä.
Pienillä asioilla on merkitystä, ja olikin voimaannuttavaa kuunnella lounaspöytäkeskustelua, jossa eräs työntekijämme kertoi, mitä kaikkea positiivista hän oli saanut työhönsä globaalin yrityksen myötä kuten uusia kollegoita ja mielenkiintoisa projekteja. Uskon, että näiden pienten oivallusten kautta luottamuspääoma kasvaa ja vahvistuu. Kannustan jokaista tuomaan rohkeasti esille omia ideoitaan ja ajatuksiaan.
Kun oma henkilökunta luottaa yritykseen ja sen tulevaisuuteen, heijastuu se vahvasti myös asiakaskohtaamisiin.
Ei vältellä kesälläkään peilejä. Luota, niin sinuun luotetaan!
Rentouttavaa kesää,
Kirsi Paakkari
toimitusjohtaja
SMT
P.S. Pekka Mattilan Peilejä johtamiseen -kirjan lisäksi suosittelen kesälomalukemiseksi seuraavia kirjoja:
- Järkytä avoimuudella - Aki Ahlroth
- Tuhma tyttö - Mario Vargas Llosa
- Henkien labyrintti - Carlos Ruiz Zafon
- Let me Lie - Clare Macintosh
- Those Who Leave and Those Who Stay - Elena Ferrante
- Huono Karma - David Safier