
Suomalaisen liikematkustajan rinnassa sykkii usein intohimoinen insinöörin sydän. Sydän, joka on nostanut Suomen pankit maailman kartalle edistyksellisten nettipalveluiden vuoksi, kehittänyt viimeisimmän virtauksen mukaiset matkapuhelimet ja niihin halutuimmat sovellukset ja pelit. Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan 94 % alle 55-vuotiaista omistaa älypuhelimen, ja sitä hyödynnetään usein myös verkko-ostoksissa. Tämän perusteella voisi kuvitella, että myös yhä useampi liikematkavaraus tehtäisiin älypuhelimella, mutta totuus on aivan toinen.
"Mitä tuolle sykkivälle aallonharjalla pomppivalle sydämelle tapahtuu, kun pitäisi varata työmatka matkatoimiston varaussovellusta hyödyntäen?
Muutama vuosi sitten varaamisen esteitä lueteltiin jo ennen kuin kysyjä ennätti lopettaa lausettaan. Suurimpia syitä olivat sovellusten ja selaimien käyttäjäystävällisyyden puuttuminen, sovellusten rajoitetummat palvelut, yritysten turvallisuusmääritykset tai ylipäätään varaamiseen soveltumattomat matkapuhelinmallit. Kaiken aikaa tämä sama matkustaja vertaili seuraavan lomamatkansa kohdetietoja samalla, kun kyseli sosiaalisen median avustuksella lomavinkkejä ja lataili uusinta versiopäivitystä rakastamaansa mobiilipeliin. Versiopäivitykset ja uusien sovellusten kehittäminen ovat yhtä arkipäiväisiä kuin maitotölkin ostaminen lähikaupasta. Miksi sitten matkatoimiston odotetaan tarjoavan vain samaa peruspuuroa pienillä lisämausteilla?
Myönnettäköön, että pitkän aikaa liikematkustuksen varausmukavuutta ei voinut verrata kuluttajapuolen ratkaisuihin, mutta konehuoneiden uumenissa lymyävät koodaajat olivat kaikessa hiljaisuudessa valmistelleet jo vastahuutoa liikematkustajien argumentteihin. Tiesitkö, että murros ja muutos ovat jo tapahtuneet, mutta et ole vain huomannut sitä?
Voit jo tältä istumalta varata seuraavan työreissusi matkapuhelimella, josta löydät tutut ja uudet palvelut käyttäjäystävällisessä paketissa yrityksesi matkustuspolitiikan huomioiden. Lisäksi sovellus tunnistaa ja opettelee tuntemaan sinut entistä paremmin, jotta se voi tarjota mieltymyksesi mukaisen matkan muutamissa sekunneissa.
Uusia palveluita kehitettäessä on muistettava, kenelle ja mihin tarpeeseen palveluita kehitetään. Suuret ikäluokat ovat pitkään vallanneet työpaikkojen neuvotteluhuoneet, mutta yhä useampi tutkimus muistuttaa, että jatkossa on huomioitava myös millenniaalien tarpeet. Nämä 1980-2000 -luvuilla syntyneet nykyiset ja tulevat liikematkustajat ovat itsenäisiä, hyppäävät mukaan uusimpiin teknologiavillityksiin ja yhdistävät suvereenisti työ- ja vapaa-ajan toisiinsa. MMGY Globalin tutkimuksen mukaan vuonna 2025 millenniaalit tekevät jo 75 % yrityksen liikematkoista. Kiinassa he maksavat ostoksensa mobiilisti, aina bensasta katusoittajien tippeihin, joten käteinen ja korttiraha ovat heille jo vieraita käsitteitä. Milloin nämä millenniaalit lunastavat tutkimusten ennusteet myös matkavarausten osalta?
Me pidämme haasteista. Nautimme siitä, kun pääsemme haastamaan itsemme, toisemme ja asiakkaamme yhä parempiin tuloksiin. Tällä kertaa haastan sinut varaamaan seuraavan työmatkasi uudistuneesta Online -mobiilisovelluksesta ja näyttämään, että suomalainen liikematkustaja ei asu tutkimusten virhemarginaaleissa.
Gabriela Suortti
Client Portfolio Manager
SMT