
Ylpeänä voin kertoa, että SMT on nyt osa American Express Global Business Travelia (Amex GBT), maailman suurinta liikematkatoimistoketjua. Jatkamme edelleen SMT Oy:nä ja toimimme nykyisten sopimusten mukaisesti, eli asiakkaillemme ei välittömästi näy mitään muutoksia. Olemme aloittaneet integraatiosuunnittelun, jonka tuloksena lähitulevaisuudessa lanseeraamme uusia palveluita, mutta niistä informoimme, kun aikataulut ovat tarkentuneet.
Energinen ja vahva yrityskulttuuri ei katoa
Kun kauppa julkistettiin kesän alussa, yleisin kommentti oli: "Nyt iso amerikkalainen omistaja tulee ja jyrää alleen kaiken, mitä olette paikallisesti rakentaneet". Olen tästä täysin eri mieltä, sillä yritysoston tavoitteena on aina lisäarvon tuottaminen. Miksi Amex GBT olisi käyttänyt valtavasti aikaa ja rahaa tutkiakseen SMT:n prosessit, työkalut ja osaamisen selvittääkseen yrityksen arvon, jonka se sen sitten tuhoaisi?
Meillä SMT:ssä on vankka kokemus onnistuneen integraation läpiviennistä, jonka tuloksena on syntynyt vahva yrityskulttuuri sekä ketterä ja kannattava, kestävällä pohjalla olevan liiketoimintamalli. Tämän kokemuksen pohjalta suunnittelemme yhdessä Amex GBT:n kanssa, miten varmistamme onnistuneen integraation. Uusi omistajamme haluaa, että SMT on jatkossakin paikallisesti toimiva, kannattava ja ketterä peluri osana globaalia perhettä. Neuvottelujen aikana olemme myös tunnistaneet useita Suomessa kehitettyjä työkaluja ja toimintamalleja, joista Amex GBT on erittäin kiinnostunut ja tutkii niiden käyttöönottoa globaalisti.
Suomalainen osaaminen arvoon!
Olemme oppineet asettamaan todella kovia tavoitteita ja niiden toteuduttua usko omaan tekemiseemme on lujittunut. Siitä huolimatta tarvitaan aikaa ja sparrausta, jotta jokainen uskaltaa rohkeasti tuoda esille osaamistamme ja haastaa tarvittaessa uutta omistajaamme.
On tärkeää, että kaikilla integraatioprojektin jäsenillä on yhteinen näkemys tavoitteista, jolloin myös SMT:läisten on huomattavasti helpompi toimia tasavertaisina projektin jäseninä. Olemmekin luoneet SMT:ssä integraatioprojektille perusperiaatteet ohjaamaan päätöksentekoa ja priorisointia. Tässä muutama esimerkki niistä:
- Varmistamme positiivisen asiakaskokemuksen uusien globaalien palvelujen ja työkalujen kautta.
- Mikäli tietty integraatiotoimenpide kasvattaa kuluja Suomessa, tulee sen tuottama arvo jossain muualla ylittää lisäkustannukset. Jokaisen muutoksen taustalla on oltava analyysi ja perustelut.
Amex GBT:n integraatioprojektin vetäjä on jo näyttänyt vihreää valoa perusperiaatteillemme ja seuraava tavoitteeni onkin myydä ne koko hankkeen omistajalle.
Joku voisi sanoa, että on ihan eri juttu toteuttaa onnistunut integraatio kahden suomalaisen yrityksen välillä kuin suomalaisen pienen yrityksen integraatio globaaliin yritykseen. Kummassakin tapauksessa tavoite on kuitenkin täysin sama, eli arvon kasvattaminen integraation tuloksena. Tähän tähtäämme ja lähdemmekin kansainväliselle integraatiomatkalle ylpeinä osaamisestamme, mutta nöyrinä oppimaan uutta, jakamaan onnistumisia ja tarvittaessa tekemään kompromisseja.
SMT:ssä on loistava tekemisen fiilis ja olemme onnistuneet rakentamaan innostavan ja energisen voittajakulttuurin. Uudella tavalla näkeminen ja tekeminen näkyvät myös henkilöstö- ja asiakastyytyväisyydessä sekä tuloksessa. Olemme jälleen isojen mahdollisuuksien äärellä ja uuden omistajamme myötä kaikki on mahdollista. Meistä jokainen on voittaja - myös sinä asiakkaanamme.
Kirsi Paakkari
toimitusjohtaja, SMT