
"Mikään kuopiolainen juttu ei ikinä tule olemaan cool Helsingissä - parempi siis lähteä suoraan maailmalle", nauratti RPS eli Rock Paper Scissors Indie Breweryn Samuli Huuhtanen (kuvassa) yleisöä SMT Digitalist Growth Business Forumissa. Mutta vakavasti puhuen: yhä useampi suomalainen startup haluaa maailmalle? Miten muut ovat siinä onnistuneet?
Makia Clothing perustettiin Helsingin Punavuoressa vuonna 2001. Suomalainen vaatebrändi näyttää seilaavan vastavirtaan kaikkien yleisimpien markkinointikeinojen kanssa. "Emme järjestä alennusmyyntejä. Emme enää hyödynnä ulkomaisia, meihin liittymättömiä tarinoita tai markkinointimateriaaleja. Nettisivumme kertovat suoraan tuotteestamme", listaa yrityksen kaupallinen johtaja Totti Nyberg.
Jatkuvasti vaihtuvien mallistojen sijaan Makia alkoi panostaa pysyviin vakiotuotteisiin ja niiden korkeaan laatuun. "One of ours equals ten of theirs", kuvailee Totti yrityksen laadun kulmakiveä. Nimenomaan turhien show-ratkaisujen karsiminen pois ja punavuorelaisille juurille palaaminen oli loppujen lopuksi se, mikä nosti Makian takaisin jaloilleen pahimman notkahduksen vuosilta. "Me emme valehtele. Kerromme asiat niin kuin ne ovat", kiteyttää Totti moton Makialle, jonka tuotteita myydään 26 eri maassa.
Kuopion lahja maailman pienpanimoteollisuudelle eli RPS Brewing perustettiin vuonna 2016 vanhan tutun Kivi paperi sakset -pelin pohjalta. "Paneminen alkoi maaliskuussa, vappuna juomamme tulivat ravintoloihin ja juhannuksena kauppoihin", Samuli kertoo ripeästä alusta pilke silmäkulmassa.
Ripeys jatkuu tulevaisuudessakin. Seuraavaksi panimon tavoitteena on tuplata oluidensa määrä kolmesta kuuteen ja laajentaa kansainvälisille markkinoille siidereiden ja lonkeroiden avulla. Hyppäämällä sen Helsingin yli, kuten Samuli alussa sanoi.
"Meille sana Indie tarkoittaa sitä, että voimme tehdä mitä haluamme, ilman että meidän tarvitsee pyytää lupaa tai toimia jonkin ”ohjeistuksen” mukaan. Se ei siis sido meitä mihinkään, mutta mahdollistaa kaiken", Samuli selittää.
Näetkö sinä urallasi mahdollisuuksia vai rajoituksia? Katso Samulin ja Totin esitykset kokonaisuudessaan täältä: https://digitalisttv.telia.fi/smt-growth-business-forum/