
Mistä on hyvä Client Manager tehty? Ainakin asiakastuntemuksesta, aidosta ylpeydestä omasta yrityksestään sekä avun tarjoamisesta, kertoo Suominen Oyj:n Eeva Oinonen, jolle kokemusta yhteistyöstä asiakasvastaavien kanssa on ehtinyt kertyä.
SMT nimeää asiakkailleen oman asiakasvastaavan eli Client Managerin, jonka tehtäviin kuuluu toimia asiakkaan edunvalvojana, huolehtia yhteistyön sujuvuudesta ja tukea asiakasta matkahallinnon toimenpiteiden toteuttamisessa. Näitä asioita seurataan säännöllisillä tapaamisilla tai erillisillä projekteilla.
Eeva Oinonen ja Suominen Oyj:n asiakkuudesta vastaava Client Manager Helena Peltoniemi SMT:stä tapasivat seurantapalaverin merkeissä alkuvuodesta 2015. Palaverissa käytiin läpi esimerkiksi Suomisen viime vuoden matkustus, jonka pohjalta Helena ehdotti yhteistyösopimuksia lentoyhtiöiden kanssa.
Perustason yritysjäsenyys lentoyhtiöillä on yleensä ilmaista yrityksille, mutta sillä voi silti saavuttaa rahallisia ja käytännön etuja. Esimerkiksi KLM:n yritysjäsenet saavat ruumaan menevät matkatavaransa ilmaiseksi, kun muuten niistä joutuu maksamaan turistiluokassa. Ostovolyymiin pohjautuva sopimus taas tuo yrityksille hintasäästöjä. Siinäkin ostoraja edun saavuttamiseksi voi olla yllättävän alhaalla, ja tässä matkatoimisto voi vinkata yritykselle hyödyistä.
- Helena tuntee selvästi Suominen Oyj:n tilanteen sekä liiketoiminnan että matkustuksen suhteen ja osaa hakea meille ratkaisuja, joista on oikeasti apua, Eeva Oinonen kiittää.
Ryhdyimme heti toimenpiteisiin ehdotettujen lentoyhtiökumppaneiden osalta, ja nyt meillä on sopimukset jo valmiina.
Suominen Oyj:llä valtaosa matkustajista varaa matkansa itse ja hoitavat matkalaskunsa itse. Online-varaamiseen kannustetaan ja online-varausprosenttia seurataan ahkerasti, mutta paljon kiitosta saanut palvelutiimi toimii apuna harvemmin varaaville sekä vaikeissa matkavarauksissa.
- Kun matkustajat varaavat itse, ovat toimivat työkalut tärkeitä, Eeva painottaa. - Tapaamisemme perusteella päätimme tehdä joitakin muutoksia online-varauspalveluun, jotta sen käyttäminen olisi entistä helpompaa.
Suominen Oyj:n online-palveluun räätälöitiin näkyviin niin sanottu Single view -hintahaku, mikä mahdollistaa eri yhtiöiden ja eri hintaluokkien helpomman vertailun. Lisäksi heille avattiin mahdollisuus varata matkoja kerralla jopa yhdeksälle eri matkustajalle. Seuraava vaihe on yhtiön omien sopimushotellien nostaminen ensisijaisiksi vaihtoehdoiksi varauspalveluun, mikä tukee yhtiön keskittämistavoitteita.
- Seuraamme aktiivisesti online-varaamisen kehittymistä ja pyrimme monistamaan varaajiemme hyviä toimintatapoja edelleen koko organisaatioon, Eeva sanoo. - Tähän Helena ehdotti meille avuksi SMT Active Reports -palvelua, jonka avulla voimme kuukausittain itse seurata matkaostojamme ja varauskäyttäytymistä eikä meidän tarvitse odottaa seuraavaa palaveria hänen kanssaan. Kun asiakasvastaava todella tuntee asiakkaan tarpeet ja osaa tarjota niihin sopivaa ratkaisua, hän ei ole myymässä vain myymisen ilosta vaan kumpikin osapuoli hyötyy kaupasta.
- Olen hyvin tyytyväinen toimintaamme SMT:n kanssa ja toivon, että se jatkuu vielä pitkään, Eeva summaa yhteistyön SMT:n ja Helena Peltoniemen kanssa.
---
Suominen Oyj valmistaa kuitukankaita rullatavarana pyyhintä- ja hygieniatuotteisiin sekä terveydenhuollon sovelluksiin. Suomisen kuitukankaista valmistetut lopputuotteet - esimerkiksi kosteuspyyhkeet, terveyssiteet ja haavataitokset - luovat lisäarvoa kuluttajien arkeen ja helpottavat ammattilaisten työtä eri puolilla maailmaa. Suominen on pyyhintään tarkoitettujen kuitukankaiden globaali markkinajohtaja.
Yhtiö työllistää noin 600 työntekijää Suomessa, Italiassa, Espanjassa, Ranskassa, Brasiliassa sekä Yhdysvalloissa. Suomisen osake (SUY1V) noteerataan NASDAQ OMX:n Helsingin pörssissä.
Suomisella tunnetaan intohimoa (passion) työtä ja tehtävien loppuun saattamista kohtaan. Työtä tehdään "pää kylmänä, sydän lämpimänä ja kädet puhtaina" - määrätietoisesti, suurella sydämellä sekä eettisesti korkeatasoisesti.