
Uusi omistajamme ja kansainvälinen kumppanimme American Express Global Business Travel tutki, miltä liikematkustus näyttää vuonna 2017. Tutustu näihin nouseviin trendeihin ja Suomen näkymiin yhdessä SMT:n Gabriela Suortin kanssa ja tiedät, onko oma yrityksesi matkustuksen aallonharjalla vai vielä viime vuoden fiiliksissä.
1. Travel Manager on kuningas.
- Travel Managerin rooli on tärkeä nopeasti muuttuvassa matkustusympäristössä, painottaa Client Portfolio Manager Gabriela Suortti SMT:stä. - Liikematkustuksen määrä ja hinnat reagoivat nopeasti ja voimakkaastikin maailmanpolitiikan ja talouselämän muutoksiin. Siksi matkustusasioista vastaavien kannattaa olla jatkuvasti ajan hermoilla ja suunnitella matkustusohjeistus niin, että se vastaa tämän hetken tarpeisiin. Mikäli omat kädet ovat täynnä töitä, saa Travel Manager tarvittaessa myös meiltä apukäsiä.
Muutenkaan Travel Manager ei ole mikään turha tyyppi. Hän pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan matkustuspolitiikkaan ja matkustajien tyytyväisyyteen ja siten pienentää riskejä ja saavuttaa säästöjä.
2. Epävarmuus kaihertaa.
Huolet matkustuksen turvallisuudesta ja poliittisten epävarmuuksien vaikutuksista painavat liikematkustajien mieltä. Terrori-iskut heijastuvat mm. matkakohteiden valinnassa ja turvallisuuden painottamisessa matkustuspolitiikassa. (tutustu palveluihimme poikkeustilanteessa täältä) Myös poliittinen epävarmuus heijastuu sekä turvallisuuteen että hintakehitykseen.
Esimerkiksi Brexit vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä nostavan Ison-Britannian lentojen keskihintaa. Lopulliset vaikutukset liikematkustukseen kirkastuvat kuitenkin vasta myöhemmin. (Lue lisää Brexitin vaikutuksista liikematkustukseen täältä)
3. Hintakorotukset maltillisia
Lento- ja hotellihinnat eivät päätä huimaa varsinkaan Euroopassa. Öljyhintojen säilyminen maltillisina ei aiheuta kasvupaineita lentoyhtiöille, ja mm. halpalentoyhtiöiden aiheuttama kova kilpailu Euroopan-reiteillä sekä ns. hiekkalentoyhtiöt uusilla kaukoreiteillä pitävät hinnat jopa vuoden 2016 tasolla. Muualla maailmassa nousua odotetaan parin prosentin verran.
Myös hotellihintojen nousu säilyy maltillisessa kahdessa prosentissa Euroopassa ja kotimaassa. Toki paikalliset kysyntäpiikit kuten suuret tapahtumat aiheuttavat hetkellistä heilahtelua.
4. Lisäpalvelut
Erilaisten lisäpalveluiden kirjo jatkaa laajenemistaan. Lisäpalveluiden myynti sekä teknologiakehitys ovat vallitseva trendi kaikkialla matkustuksen palveluketjussa, kuten olemme huomanneet myös kotimaassa.
- Minua ilahduttaa, että matkapalveluiden tuottajat ovat havahtuneet huomaamaan teknologian hyödyntämisen tuomat ratkaisut, sanoo Gabriela. - Uudet investoinnit liikematkustuksen palveluihin sekä uudet toimijat esimerkiksi kotimaan bussiliikenteessä laajentavat tarjontaa.
5. Meillä menee lujaa, meneekö sinullakin?
Liikematkustus perinteisesti heijastelee talouden tilaa. Siitä päätellen vyön kiristys on vihdoinkin ohi. SMT:n asiakkaista yli 40 % uskoo toimialansa sekä matkustuksen kasvavan lähitulevaisuuden aikana. Vain 7 % ounastelee laskusuhdannetta.
Meillä ja asiakkaillamme on siis hyvä fiilis ja odotukset korkealla. Miltä sinun matkustuksesi näyttää ensi vuonna?